Udforsk flydende proteiner

– Kan planter erstatte mælk?

En tværfaglig øvelse for 7.-10. klasse i kemi, fysik og biologi.

Der er kommet et væld af plantebaserede alternativer til mælk i supermarkedet. Men hvad er egentlig forskellen på komælk og plantedrik? I forløbet undersøger vi mængden af protein i forskellige mælk- og plantedrikke, og hvorfor netop protein er vigtigt for kroppen. 

 
Fagligt fokus

Dette forløb arbejder med en problemstilling, der går på tværs af biologi og fysik/kemi. Desuden er der i mindre grad madkundskab og sundhed involveret. Formålet med forløbet er at lade eleverne arbejde med digitale og analoge metoder til at analysere proteinindhold og –kvalitet i  drikkevarer og proteintilskud, der er tilgængelige i dagligvarebutikker. Målet er, at eleverne bliver klædt på til at lave deres egne analyser og forholde sig kritisk til energisammensætning og kvalitet af de produkter, som de møder i deres hverdag.  

 
Besøget

Når klassen kommer på besøg i Cirkus Naturligvis’ lokaler på Frederiksberg Campus, vil de blive mødt af to formidlere, som vil være sammen med dem igennem hele forløbet.  

Efter introduktion og velkomst starter vi op med afsæt i den forberedelse eleverne har arbejdet med inden besøget. På denne måde vil vi kunne allokere langt mere tid med undersøgelser og eksperimenter mens de er på besøg.  

Eleverne vil i løbet af aktiviteten skulle:

  1. Vælge om de vil arbejde primært med kvalitativ eller kvantitativ analyse. 
  2. Udvælge de specifikke produkter som de vil arbejde med fra et større katalog. 
  3. Arbejde koncentreret og systematisk med proteinanalyse-protokoller. Her er der forskel på krav til nøjagtighed og færdigheder, da mængdeanalysen af protein med digital kolorimetri kræver mere nøjagtigt pippetteringsarbejde end den kvalitative analyse af proteiners egenskaber i forhold til fx at kunne koagulere og danne ostemasse. 
  4. Registrere deres data i en online notebook og sammenligne egne data med “globale” data, som er indsamlet af alle de andre klasser, der har arbejdet med samme aktivitet. 
  5. Sammenligne deres endelige data internt i klassen fra hhv. de kvalitative og kvantitative analyser. Her er formålet at finde de bedste kandidater til at lave mejeriprodukter ud af  forskellige proteintyper. 
 
Forberedelsesmateriale

Forberedelsesmateriale til eleverne er stadig under udarbejdelse.