26. august 2019

Studieleder: ”Virksomhedsprojekt i egen idé fungerer, fordi Hub’en er der.”

Da en studerende bankede på Søren Bøye Olsens kontordør og fortalte ham om virksomhedsprojekt i egen idé, der lader studerende udvikle og gå i dybden med deres egen forretningsidé, havde han ingen erfaring med entreprenørskab at trække på. Og netop det gjorde ham særligt nysgerrig. Som studieleder for kandidatuddannelsen i Miljø- og Naturressourceøkonomi havde han behov for at lære ordningen at kende, og han gik derfor til udfordringen med åbent sind.

”Det var vigtigt for mig at få styr på processen, forløbet og særligt den akademiske del i form af rapporten, og hvad der kræves af den studerende for at få et virksomhedsprojekt i egen idé til at lykkes,” fortæller Søren og uddyber:

”Det er meget anderledes end et normalt virksomhedsprojekt-forløb, og det kan være en udfordring at finde ud af, hvor meget virksomhedsdelen skal fylde i forhold til rapporten, når det er nye forretningsideer de studerende arbejder med. Det gør de mere traditionelle organisationsbeskrivelser svære at få med, og det er noget man som vejleder skal være særligt opmærksom på, når man har studerende, der skriver virksomhedsprojekt i egen idé.”

Søren peger på, at de indledende møder mellem vejleder, studerende og daglig leder af SCIENCE Innovation Hub, Dorthe Lynnerup, samt Forretningsudvikler i Hub’en, Frederik Nygaard, er vigtige, da det netop er på disse møder der forventningsafstemmes, alle aftaler kommer i hus, og processen tales igennem.

”De klare rammer skal sættes, og det er min oplevelse, at virksomhedsprojekt i egen idé fungerer, fordi SCIENCE Innovation Hub er der. De kører efter et specifikt program, og det er enormt betryggende. Det har fungeret super godt. Så da studerende nr. 2 bankede på min dør og ville skrive virksomhedsprojekt i egen idé, havde jeg fuldstændig tillid til det.”

Innovation og entreprenørskab kommer på radaren

For Søren som studieleder og underviser har forløbet betydet øget opmærksomhed på innovation og entreprenørskab som fagområde, og han er glad for, at de studerende får mulighed for at gå i den retning, mens de udforsker egne ideer.

”Innovation og entreprenørskab kommer mere på radaren for mig som underviser, og det har givet mig kendskab til fagområdet. Og så er det super relevant for nogle af vores studerende,” slår Søren fast.

Det er hans indtryk, at de to studerende, som han har været vejleder for, begge har været glade for at skrive virksomhedsprojekt i egen idé, og at det har givet dem værdifuld erfaring med entreprenørskab.

For den første studerende havde det været en proces, der førte til ændringer i hendes forretningsidé og koncept. Ideen udviklede sig i en ny retning, og forløbet havde ført den studerende og hendes team et nyt sted hen.

Den næste studerende, som Søren var vejleder for, fik vigtigt input i forhold til et nyt forretningsområde, og ny indsigt i forskellige forretningsmodeller havde givet den studerende og hans team indblik i, hvordan de tidligere har ageret. Det har åbnet op for en mere reflekteret og velovervejet styring af virksomheden.

”Det er mit indtryk, at de begge har været virkelig begejstrede for at arbejde med deres egen ide. Der, hvor de virkelig brænder, får de pludselig lov til at køre 110% på det og får brugbare værkstøjer til det,” siger Søren. Hans eneste anke i forhold til at skrive virksomhedsprojekt i egen idé frem for et traditionelt virksomhedsprojekt er, at de studerende ikke får helt samme arbejdslivserfaring -  det er i hvert fald i en anden form. Det bliver som erfaring med at starte egen virksomhed frem for at dykke ned i en større virksomheds arbejdskultur og organisation.

For de studerende med den der gnist

For studielederen har det bedste ved at vejlede et virksomhedsprojekt i egen idé været at se begejstringen hos de studerende ved at arbejde med noget, de virkelig brænder for – samtidig med at de får fyldt noget fagligt på:

”Det kan ofte være en bekymring i forhold til virksomhedsprojekter generelt, om projekterne kommer op på et tilstrækkeligt fagligt niveau, men her har det været rigtig positivt. Man har kunnet mærke, at de virkelig har fået noget med sig i forhold til Innovation og Entreprenørskab og de helt konkrete værktøjer og metoder, som de kommer igennem i SCIENCE Innovation Hub.”

Afslutningsvis fastslår Søren, at han bestemt vil anbefale virksomhedsprojekt i egen idé til både studerende og kolleger. Men han peger på, at ordningen ikke er for alle studerende:

”De studerende skal ha’ interesseren naturligvis. De skal ha’ den der gnist. Og undervisere her på instituttet kan jeg nu berolige og fortælle dem, at der er styr på det og give dem tips til, hvordan de kan gribe det an.”

Er du interesseret i at vejlede studerende i virksomhedsprojekt i egen idé?

Hvis du er interesseret i at høre mere om virksomhedsprojekt i egen idé, eller ønsker du selv at give dine studerende mulighed for at teste deres ideer til forretning af i akademiske rammer? Så kontakt Dorthe M. Lynnerup på dml@science.ku.dk eller kig forbi SCIENCE Innovation Hub hver tirsdag kl. 15-17, hvor vi slår dørene op for nysgerrige sjæle – studerende, undervisere eller samarbejdspartnere.

Læs mere om SCIENCE Innovation Hub her.