20. december 2019

Studerende tester deres entreprenante kompetencer

Af Rikke Pape Thomsen

Det seneste halve år har Institut for Fødevarevidenskab, i tæt samarbejde med SCIENCE Innovation HubDet Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, tilbudt adgang til faciliteter og viden, der kan hjælpe entreprenante studerende på vej med deres forretningside og produkt.

”Vi har forsøgsvis åbnet op for, at studerende med gode ideer og behov for at få sparring på videreudvikling får adgang til forskningsbaseret viden og laboratoriefaciliteter til at komme et skridt videre med deres produkter, ” forklarer institutleder Anna Haldrup.

Institut for Fødevarevidenskab råder over en bred vifte af laboratorier – et eksperimentelt køkken, et nyåbnet mikro-bryggeri, et mølleri og stort mejerianlæg. Faciliteterne er en unik platform for de studerende til at afprøve idéer og omsætte deres faglig viden i praksis.

Fra ide til prototype

En række studerende er allerede godt i gang med at udvikle deres idéer og opbygge nye faglige kompetencer med hjælp fra forskere og instituttets stærke netværk ud til erhvervslivet.

Kandidatstuderende i Fødevareinnovation og Sundhed Elizabeth Cornelia Rees Chin fortæller, ”Det er en unik mulighed for min makker Ezra og jeg, at få adgang til faciliteter, viden og nyt netværk. Vi håber, at udvikle smagfulde doughnuts baseret på restprodukter fra fødevareproduktion.”

Elizabeth og Ezra får i samarbejdet støtte fra SCIENCE Innovation Hub på de forretningsmæssige udfordringer. Institut for Fødevarevidenskab sparrer med viden inden for f.eks. fremstilling, smag, holdbarhed og opskalering. Også har instituttet koblet dem til en pulp-leverandør – virksomheden ÆbleRov.

“Vi får mulighed for at arbejde både med forretnings- og produktudvikling på samme tid. Også er det ret unikt, at få mulighed for at omsætte vores teoretiske viden til praktisk læring og arbejde som en pre-startup. Læringen er at produktudvikling er en langsom, metodisk og samtidig meget givende process. Også møder vi nye folk og entreprenører – måske fremtidige samarbejdspartnere,” fortæller studerende Ezra Chomak.

Produkt- og forretningsudvikling hånd i hånd

Leder af Science Innovation Hub, Dorthe Lynnerup glæder sig over samarbejdet og det tilbud, som hubsters nu kan benytte sig af på KU Food.

”Det betyder rigtig meget for de studerende, som har mod og lyst til at arbejde innovativt og entreprenant med netop deres idé – at de sideløbende med de tilbud vi har i SCIENCE Innovation Hub – kan få adgang netop til viden, eksperimentelle faciliteter og det netværk, som er at finde i fagmiljøerne.

Samarbejdet mellem SCIENCE Innovation Hub og Institut for Fødevarevidenskab er stadig i sin opstartsfase. Tilbuddet – hvis man som studerende har en god ide – bliver i daglig tale, kaldt et ”klippekort” – og her får man ”klip” til sparring på produktudvikling, forskningsbaseret viden og adgang til brug af en række faciliteter.

Der er plads til flere ideer

”Vi vil gerne fortsat give flere studerende mulighed for at bruge de ressourcer og den viden vi besidder indenfor fødevarevidenskab. Hos os har man netop mulighed for at afprøve om ens idé og drive - krydret med en god portion viden fra forskningsmiljøet - kan udvikle sig til et reelt produkt,” siger Anna Haldrup.

Forretningsideerne spænder bredt lige fra måleudstyr til brygprocesser, kombucha brygget på vilde danske urter, proteinbarer for fysisk aktive eller kager indeholdende restprodukter fra anden fødevareproduktion.

Er du studerende med mod på innovation og entreprenørskab? Og har brug for sparring på din idé eller din prototype? Så kontakt SCIENCE Innovation Hub eller manager Rikke Pape Thomsen på Institut for Fødevarevidenskab – vi hjælper gerne entreprenante studerende på vej.