18. november 2019

Over firedobling af SCIENCE-studerende i praktik i egen virksomhedsidé

15 PIP-studerende

Studerende strømmer til fagelementet Project in Practice, hvor de får ECTS-point for at arbejde med egen virksomhedsidé. Succesen skyldes en massiv kampagne, der har stillet skarpt på muligheden, som nærmest ingen vidste eksisterede.

Af Julie Lykke-Nedergaard

I årevis har fagelementet "Project in Practice", hvor studerende får ECTS-point for at arbejde med en egen virksomhedsidé, ligget relativt stille. En massiv kommunikativ indsats over de seneste to år har nu fået Project in Practice frem i lyset. Sidste år stak de første otte studerende tåen i vandet, og i dag er antallet af studerende i Project in Practice-forløbet mere end firedoblet svarende til i alt 35.

SCIENCE Innovation Hub står bag relanceringen af Project in Practice, og de stopper ikke her. En ny kampagne i 2020 skal få endnu flere studerende til at øjne den hidtil "glemte" mulighed.

Entreprenørskab uden stress

En del af Københavns Universitets nuværende strategi er at sætte entreprenørskab på skemaet. Samtidig med at ville fremme iværksætterånden, vil SCIENCE ikke risikere, at de studerende knækker nakken på at skulle bruge deres fritid på at få en idé op at køre. Det er netop her, Project in Practice kommer ind i billedet. Valgfaget giver i alt 15 ECTS til de studerende, og ud over workshops i entreprenørskab modtager de studerende faglig vejledning fra deres undervisere, hvilket sikrer koblingen til fagligheden.

"Det har været en stor gave at kunne hellige sig ens projekt uden at skulle bruge energi på andre fag", siger skov- og landskabsstuderende Jakob Nyholm Jessen, der sammen med sin medstuderende og start-up partner Mads Krarup har gennemført et forløb i Project in Practice.

"Man er jo vildt privilegeret, når man støttes undervejs. SCIENCE Innovation Hub, Opfinderrådgivningen og FABLAB stiller deres viden og knowhow til rådighed for alle med en ide," tilføjer Mads Krarup.

Undervisere på SCIENCE giver også Project in Practice rosende ord med på vejen. Ifølge Rasmus Halfdan Jørgensen, underviser og vejleder ved Skovskolen, får de studerende et stort forspring gennem faget: "Det giver plads til nytænkning på studiet," forklarer han.

Derudover er forløbet godt strikket sammen, hvis man spørger Søren Bøye Olsen, studieleder for kandidatuddannelsen i miljø- og naturressourceøkonomi:

"De [red. SCIENCE Innovation Hub] kører efter et specifikt program, og det er enormt betryggende. Det har fungeret super godt."

Stor diversitet i de studerendes uddannelsesbaggrund

SCIENCE Innovation Hub er ikke blot lykkedes med at tiltrække flere studerende til fagelementet. Diversiteten i hvilke uddannelser, de studerende kommer fra, er øget markant og dækker i dag over: Human Ernæring, Datalogi, Miljø- og Naturressourceøkonomi, Husdyrvidenskab, Geovidenskab og Naturforvaltning, Fødevarevidenskab og Skov- og Landskabsingeniør/Have- Parkingeniør.

Bannere i blandt andet Universitetsavisen, plakater og oplæg på de forskellige institutter skal gøre kendskabet endnu større, så alle afkroge af SCIENCE hører om det glemte guld: Project in Practice – Project i egen Virksomhed.

Hvordan fungerer Project in Practice for de studerende?

Nedenfor kan du se de workshops, som de studerende skal igennem, når de tilmelder sig Project in Practice – fra idéudvikling til pitch-konkurrence:

SCIENCE Innovation Hub opfordrer desuden de studerende til at overveje de nedenstående seks punkter, inden de begiver sig ud i at arbejde med egen virksomhedsidé gennem Project in Practice.

Er du interesseret i at vejlede studerende i Project In Practice?

Hvis du er interesseret i at høre mere om Project in Practice, eller ønsker du selv at give dine studerende på SCIENCE mulighed for at afprøve deres idéer til forretning af i akademiske rammer?

Så kontakt Dorthe M. Lynneru​p eller kig forbi SCIENCE Innovation Hub, Nørre Alle 63, 2. hver tirsdag kl. 15-17, hvor vi slår dørene op for nysgerrige sjæle – studerende, undervisere eller samarbejdspartnere.

Du kan også læse mere om KU's øvrige innovationshubs og de muligheder, de tilbyder dig som studerende, underviser eller samarbejdspartner her.