8. april 2019

Rasmus Rahbek Øgelund: Hos SCIENCE Innovation Hub bliver man hjulpet godt i gang

Rasmus Rahbaek Øgelund

Går du med en iværksætterdrøm i maven? Så læs med her, når Rasmus Rahbek Øgelund fra Copenhagen Surf School fortæller, hvordan det er at gå iværksættervejen, mens man er studerende.

Af Stefani Kirstein Håkonsson, artiklen er bragt første gang på Naturressourcers Facebookside.

”Jeg hedder Rasmus, og jeg har en bachelor i Naturressourcer. I dag læser jeg på 2. semester af kandidaten i Miljø- og Naturressourceøkonomi. De sidste tre år har jeg sideløbende med studiet drevet Copenhagen Surf School sammen med min kammerat. Det er en surfskole og surfbutik, og vores mål med virksomheden er at få flere mennesker ud på vandet og udnytte de mange fantastiske ting, naturen har at byde på."

- Hvordan kom du i gang med din virksomhed?
"Hos SCIENCE Hub bliver man hjulpet godt i gang, hvis man har lyst til at opstarte en virksomhed, mens man er studerende. De har en masse tilbud og ressourcer, man kan trække på. Man kan fx få en fast arbejdsplads sammen med andre iværksættere, og der er forskellige forløb og kurser, man kan deltage i. Man kan også få sparring fra designere, revisorer eller forretningsfolk, så det er noget, vi har brugt rigtig meget”

- Hvordan balancerer du iværksætterlivet med eksaminer og undervisning?
”Det gode ved blokstruktur, som man jo har på Naturressourcer, er, at blokkene kører i 8 uger, så når man går til eksamen, er det relativt overskueligt at læse op på faget sammenlignet med uddannelser, hvor et fag løber over 4-5 måneder.”

- Var der noget, du gerne ville have vidst, da du startede som selvstændig?
”Ja, jeg ville gerne have vidst mere om mulighederne for at kombinere studiet med at lave en startup. Der er faktisk stor valgfrihed på bacheloren og kandidaten, men det vidste jeg ikke dengang, så jeg tog jeg hele bacheloren på normeret tid. I dag er jeg blevet bedre til at koordinere fagene, så det passer bedre i forhold til min virksomhed. Man kan fx bruge nogle af sine valgfrie kurser på at lavet noget, der relaterer sig til sit projekt.

Når det er sagt, vil jeg sige, at det er hårdt arbejde at drive virksomhed ved siden af sit studie, og det bliver tit til rigtig lange dage. Men begge dele er kanon sjovt, så jeg ville ikke have været nogle af delene foruden. Det er det hele værd,” slutter Rasmus.

Du kan læse meget mere om mulighederne for at skabe dit eget startup lige her.

Er du interesseret i at læse mere om den overbygning, Rasmus har valgt at læse efter sin bachelor i Naturressourcer, kan du læse om den gennem dette link.