De mest læste artikler i 2014 – Københavns Universitet

SCIENCE > Presse > Nyheder > 2014 > De mest læste artikler...

12. december 2014

De mest læste artikler i 2014

Mest læste

Friluftsliv, genaktivitet og ny viden om hormonsystemet er blandt de mest læste nyheder på science.ku.dk i 2014.

Se billeder fra Åbent Hus på SCIENCE

Onsdag d. 26. og fredag d. 28. februar åbnede SCIENCE dørene for håbefulde gymnasiaster til Åbent Hus om fakultetets 22 bacheloruddannelser.

Mindeord: Tidligere NAT-dekan, Henrik Jeppesen, er død

Fhv. dekan, universitetslektor emeritus, ved Københavns Universitet, Henrik Jeppesen er død i en alder af 77 år.

Læs artiklen fra juli

Fedt nok - Venus fra Willendorf

Professor og dr. med. Arne Astrup fra Københavns Universitet har fået fedmeforskningens pendant til Nobelprisen – ”The Willendorf Award”. Det er første gang, at en dansker har fået den prestigefyldte pris, siden den blev oprettet i 1980.

Læs artiklen fra marts

Planteprofessor bliver ny leder af Carlsberg Laboratoriet

Professor i plantebiokemi, Birger Lindberg Møller, er blevet udnævnt til ny direktør for Carlsberg Laboratoriet. Hermed styrkes grundforskningen inden for plante-, gær- og ingrediensområderne.

Læs artiklen fra februar

FANTOM projekt afslører al genaktivitet i kroppen

I 2003 blev hele det humane genom afkodet. Nu har forskere i et nyt projekt taget skridtet videre og vist præcist, hvilke gener der er aktive i menneskets forskellige celler. Atlasset er intet mindre end kæmpe bedrift, der giver forskerne langt større indsigt i cellers funktion og forskelligheder.

Læs artiklen fra marts

Friluftsliv på havet kortlægges

Et nyt forskningsprojekt kortlægger friluftsaktiviteter med tilknytning til havet. Ved at deltage i kortlægningen kan sejlere, havkajak’ere, surfere, dykkere og mange andre gøre deres aktivitetsområder synlige og sikre, at der kan tages hensyn til dem.

Læs artiklen fra november

Eske Willerslev optaget i fornemt selskab

Det amerikanske National Academy of Sciences indvalgte på deres 151. årlige møde i april Lundbeckfond-professor Eske Willerslev som medlem af akademiet. Dermed kommer Willerslev i selskab med Nobelpristagere og andre naturvidenskabsfolk i den absolutte verdenselite.

Læs artiklen fra maj

Høj løn, lav ledighed og sjove jobs til naturvidenskabere

Kolber og formler er krævende for studerende på kemi, fysik og matematik. Til gengæld kan en naturvidenskabeligt uddannet forvente højere indkomst, mindre arbejdsløshed og større jobtilfredshed end andre akademikere.

Læs artiklen fra juni

Ny viden om hormonsystemet baner vej for bedre sygdomsbehandling

Forskere ved Københavns Universitet har som de første i verden udviklet en banebrydende metode, der åbner op for helt ny viden om den mekanisme, der regulerer livsvigtige hormoner i kroppen.

Læs artiklen fra maj

Kemiforsker får USA patent på resistensproblemets løsning

En kemiker fra Københavns Universitet har netop udtaget USA patent på et lægemiddel, der igen kan gøre bakterier modtagelige over for antibiotika, som de ellers var blevet modstandsdygtige over for.

Redaktionens favoritter

Vi har fået vores pressemedarbejdere til at vælge deres favorithistorier fra året der gik.

Bavianer piller pels med skjulte bagtanker

Et nyt feltstudie viser, at vilde chacma-bavianer ikke tilbyder andre flokmedlemmer pelspleje, eller grooming, uden skjulte motiver. Grooming er nemlig en vare, der kan byttes mod andre goder senere på dagen - eksempelvis parringsmuligheder og bedre føde.

Læs artiklen

Gribben klarer klamme kostvaner med ekstremt mave-tarmsystem

Hvordan kan det være, at gribbe kan leve af at spise ådsler, når selv samme kost enten vil føre til en solid madforgiftning eller tage livet af de fleste andre levende væsener?

Første spadestik på Copenhagen Plant Science Centre

Når spaden bliver sat i jorden, er Danmark kommet endnu tættere på at få et nyt forskningscenter, der kan måle sig med de bedste ude om i verden.

Læs artiklen

Verdens fødevareforsyning er mere end usikker

Hvis ikke der bliver gjort noget radikalt for at nedbringe udledningen af bl.a. drivhusgasser, vil verden stå overfor meget alvorlige problemer med fødevareforsyningen om 30 år. Og bedre bliver det ikke i de følgende 10 år, hvis de negative sider af klimaforandringerne forsætter.