Om at tage chancen som iværksætter - og om at bruge big data til noget samfundsgavnligt – Københavns Universitet

SCIENCE > Presse > Nyheder > 2013 > Om at tage chancen som...

12. november 2013

entreprenør, it-iværksætter, big data

To spændende herrer øser ud af deres ekspertviden, når der på mandag er tiltrædelsesforelæsning ved DIKU's to nyeste professorer Stephen Alstrup og Ingemar Cox. Forelæsningerne holdes på KUA i lokale 22.0.11 (Et auditorium i Bygning 22) fra kl. 16.00. Der er efterfølgende reception i KUAs tilstødende kantine. Alle interesserede er velkomne.

To så forskellige forskningsområder som 'algoritmik' og 'informationssøgning' mødes og viser sig måske at have mere tilfælles end som så, når DIKUs to nybagte profesorer Stephen Alstrup og Ingemar Cox på mandag holder tiltrædelsesforelæsning (se event-opslaget)

Stephen Alstrup lægger ud

Stephen Alstrup tiltrådte som professor ved årsskiftet 2013 samtidig med, at han fortsat passer jobbet som Viceinstitutleder for Innovation og Erhvervssamarbejde på DIKU.

I sin forelæsning vil Stephen bl.a. komme ind på sit meget afvekslende curriculum, der med DIKU som akademisk springbræt har ført ham vidt omkring både fagligt og geografisk - bl.a. som medgrundlægger af DIKUs samarbejdspartner IT-Universitetet.

Fra akademiker til iværksætter og tilbage igen

Stephen har siden med succes taget iværksættervejen - som medstifter af virksomheden Octoshape, hvis forretningsgrundlag er baseret på elementer af hans algoritmeforskning og i dag har global rækkevidde med downloads i millionklassen af Octoshapes effektive TV-streamingsprogram.

I dag er Stephen tilbage i den akademiske verden på DIKU, hvor han dels gør sit til at tænde innovationsgejsten hos instituttets ca. 800 studerende, dels bygger bro til erhvervslivet gennem DIKU Business Club og endelig får forsket videre i sit yndlingsemne "algoritmer", når tiden tillader det. Stephens foredrag starter kl. 16.00.

Ingemar Cox holder forelæsning kl. 16.50

Måske mere kendt i udlandet, men i Danmark anerkendt som en stor kapacitet inden for et nye og voksende forskningsområde 'Information Retrieval' er Ingemar Cox, som i sensommeren 2013 blev kaldet til et professorat i DIKUs Human Centered Computing-sektion.

Ingemar er dansk gift, men engelsk af afstamning. Han har ligesom Stephen haft foden indenfor i den private sektor, bl.a. med 18 år hos AT&T i New Jersey, hvor han har forsket i digitale vandmærker og også har formået at stifte en startupvirksomhed, nemlig Signafy.

Kan man google sig frem til at forudsige sygdomsepidemier?

Fra 2002 har Ingemar primært været tilknyttet som chefforsker ved University College London med ansvar for flere afdelinger og undervejs desuden været i spidsen for et større fælles forskningsprojekt med British Telecom. Ingemar har især forsket i it-sikkerhed og det relaterede område Information Retrieval, som handler om at finde mønstre i store mængder af ustrukturerede data - i daglig tale Big Data.

Ingemars forskning handler især om at gøre brug af data, der kan opsamles via søgemaskiner og bruges til noget samfundsgavnligt, såsom at forudsige sygdomsepidemier ud fra temaer i 'The Conversation Cloud'. Tidlige forvarsler om influenzaepidemier eller HIV er nogle af de temaer, som Ingemars gruppe i dag forsker i.

Mere info om Ingemars tidligere forskning kan bl.a. findes på:   http://mediafutures.cs.ucl.ac.uk/people/IngemarCox/

Ingemar vil i sit indlæg bl.a. komme ind på, hvor vigtigt og samfundsgavnligt det kan være at udnytte big data - og at lade informationen komme seriøse forskere til gode - også i længere tid end de 18 mdr. som søgemaskinerne typisk opbevarer dem i inden de destrueres.

Forelæsningerne efterfølges af en reception. Alle interesserede er velkomne.