Ny opfindsom professor i atmosfærekemi – Københavns Universitet

SCIENCE > Presse > Nyheder > 2013 > Ny opfindsom professor...

01. marts 2013

Ny opfindsom professor i atmosfærekemi

Professor

En populær underviser og dygtig kemiker, der beskæftiger sig med spændende og anvendelig forskning. Det er ikke småting man kan sige om Matthew Stanley Johnson, der netop er blevet udnævnt til Kemisk Instituts nye professor i atmosfærekemi

Institutleder Mikael Bols er glad for at kunne forfremme den flittige og flinke medarbejder.

”Johnson har gjort en enorm indsats for både innovation, undervisning og forskning her på instituttet. Det er en stor glæde at kunne fortsætte samarbejdet med ham”, siger Bols.

Forskning i atmosfærisk selvrensning

Johnson er amerikansk, uddannet i Minnesota og Californien, men har været ansat på Kemisk Institut i Københavns siden 1998. Her har han arbejdet utrætteligt med at forstå de kemiske processer, der ligger bag atmosfærens evne til at rense sig selv for forurenende stoffer. Det var et udpræget grundforskningsprojekt men det har vist sig at have en uhyre jordnær anvendelsesmulighed. Principperne fra den øverste atmosfære viste sig at være så enkle, at de kunne pakkes i en kasse, og installeres som luftrensningsanlæg i industrivirksomheder. Siden midten af 2012 har Johnsons opfindelse været i handlen, og tegner allerede til at blive et industrieventyr i højeste klasse.

Lige vægt på innovation og undervisning

Johnson er altså optaget af innovation, men også undervisning ligger ham på sinde. I 2012 udgav han en undervisningsbog om miljøkemi sammen med kollegaen Sven Harnung. En moppedreng af en bog, der med 448 sider fortæller alt hvad der er værd at vide om kemiske processer fra jordens kerne til dens yderste atmosfære, og fra universets fødsel til i dag.

Institutleder håber på inspiration til kolleger

Institutleder Mikael Bols glæder sig til mere forskning og undervisning fra Johnsons hånd, men håber også, at hans tilgang til innovation vil inspirere resten af instituttets forskere.

”Vi skal alle sammen lave mere innovation så jeg tror vi alle kan få glæde af at hans erfaringer, fastslår Mikael Bols. Matthew Johnson tiltrådte officielt sin stilling som professor den 1. februar 2013.