12. december 2013

Professor og centerleder Eske Willerslev får Ib Henriksens forskerpris

Ved en reception den 12. december 2013 kl. 14 i Carlsbergs Museum uddeler Direktør Ib Henriksens Fond for 28. gang årets forskerpris. Prisen er på kr. 250.000 og går i år til professor og centerleder Eske Willerslev. Prisen tildeles for hans fremragende indsats som dna-forsker på meget højt internationalt niveau.

Eske Willerslev er professor og centerleder på Center for GeoGenetik, som er et grundforskningscenter finansieret af Danmarks Grundforskningsfond. Eske Willerslev er pionér indenfor analyse af fossil dna i studiet af bl.a. menneskets evolution og ud- og indvandringer samt megafaunaers masseuddøen under og efter den seneste istid.

Adskillige af Willerslev og hans medarbejderes projekter publiceres med jævne mellemrum i de højest rangerende videnskabelige tidsskrifter såsom Science og Nature. Med forskningsresultater som kortlægningen af genomet fra en mand fra den uddøde Saqqaq-kultur i Nordgrønland, indvandringen af aboriginerne til Australien samt nyheden om, at de amerikanske indianere bærer en tredjedel europæiske gener i deres arvemasse, forstår Willerslev også at ramme lige i plet i de store internationale medier som New York Times, National Geographic og Washington Post.

Willerslev har modtaget flere priser, både i kraft af sin egenskab som forsker, men også for sine eminente evner til at formidle svært tilgængeligt fagligt stof, så almindelige mennesker forstår det. Og ofte også bliver underholdt undervejs!

Ib Henriksen var søn af entreprenør Henrik Johan Henriksen og hustru Kamilla, der var medejere af et af Danmarks største privatforetagender Henriksen & Kähler. Dette firma ejede Rockwool, gasbetonfabrikker i Danmark og England, de store grusgrave i Hedehusene, Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik på Bornholm og store landarealer forskellige steder i Danmark. I 1962 blev firmaet delt, således at Kähler-familien videreførte Rockwool, mens Henriksen-familien fik de øvrige aktiviteter. Senere blev Ib Henriksen eneejer af Hasle Klinker. Fabrikken blev i slutningen af 70’erne solgt til en fond, som Bornholms Amt stod bag. Ib Henriksen døde i 1982 uden livsarvinger og havde bestemt, at hele hans formue skulle gå ind i en fond til støtte for forskning og videnskab samt til unge, der ønsker at videreuddanne sig, især i udlandet.

Prisoverrækkelsen finder sted i Carlsberg Museum & Business Centre, Valby Langgade 1, 2500 Valby.