18. juni 2012

Million-regn til to gæste-professorer på SCIENCE

To gæste-professorer på SCIENCE på Københavns Universitet er i år kommet med i Danmarks Grundforskningsfonds såkaldte Niels Bohr Professor Program sammen med fire andre, der forelæser på danske universiteter.

Fonden har i alt uddelt 165 millioner kr. til de seks professorer, der enten er danskere eller udlændinge, men har det tilfælles, at de bor i udlandet og er tilknyttet og gæsteforelæser på danske universiteter.

Meningen med programmet er bl.a., at berige det danske forskningsmiljø med ”de internationale superstars” og få dem her til landet.

Læs Grundforskningsfondens pressemeddelelse:

Danmarks Grundforskningsfonds pressemeddelelse (pdf).

De to modtagere her på SCIENCE er matematikeren Lars Hesselholt, tilknyttet Institut for Matematiske fag, og astrofysikeren Subir Sakar, tilknyttet Niels Bohr Institutet. De modtager henholdsvis 30 mill. kr. og 29 mill kr. til deres arbejde.

Lars HesselholtDen 45-årige matematiker, Lars Hesselholt, er gårdmandssøn fra Viborg-kanten og har studeret matematik og fysik på Aarhus Universitet. Kandidat i 1992 og ph.d.er i 1994 med den internationalt kendte matematiker Ib Madsen som vejleder - nu ansat på Institut for Matematiske fag, her på SCIENCE. Til daglig er Lars Hesselholt ansat på Nagoya Universitetet i Japan. Han er japansk gift og den første vesterlandske matematiker, som er blevet fastansat på professor-niveau i Japan.

Lars Hesselholt er oprindeligt uddannet i Topologi - det område i matematikken, som udforsker symmetrier og deformationer. Han er nu en af de store stjerner i internationale topologikredse. Men Lars Hesselholt er også en international topforsker i et andet område indenfor matematikken - det Aritmetriske. Et område, som udforsker tallenes mysterier med geometriske metoder.

Mens Danmark traditionelt har haft en stærk international placering i Topologi, så har vi været svagt repræsenteret i Aritmetik, som udgør et stadigt vigtigere område af nutidig matematik.

- Bohr-professoratet til Lars Hesselholt åbner derfor en ny forskningsfront i Dansk Matematik, som vi meget længe har savnet, siger professor Ib Madsen om bevillingen.

Lars Hesselholt har de seneste tre år været på talrige besøg i København, hvor han fortsætter et mangeårigt forskningssamarbejde med professor Ib Madsen. De to er for tiden i gang med et bogprojekt i grænseområdet mellem Aritmetik og Topologi.

Ud i rummet

Den anden modtager er også internationalt kendt, Subir Sarkar, professor i teoretisk partikelfysik og kosmologi. Han er ansat på Oxford Universitet til daglig og har fået fem års ansættelse på Niels Bohr Internationale Akademi ved Niels Bohr Institutet.

- Jeg er rigtig glad for at have fået dette professorat. Min forskning ligger i grænsefladen mellem partikelfysik og astrofysik/kosmologi, og mit projekt har titlen: "Connecting Inner Space and Outer Space" (koblingen mellem det mindste og det største - dvs, atomernes indre og det fjerne univers). Det er en masse i gang indenfor disse områder på Niels Bohr Institutet, fortæller Subir Sarkar.

Læs mere: http://www.nbi.ku.dk/navnligt_navne/2012/oxford-professor_subir_sarkar_faar_niels_bohr_professorat/