Guiden til det gode besøg – Københavns Universitet

SCIENCE Skoletjeneste > Supportsider > Guiden til det gode be...

En gruppe elever spiser frokost udenfor skoletjenestens lokaler

Guiden til det gode besøg

Denne side er ment som en hjælp til at komme rundt om praktiske, faglige og pædagogiske overvejelser, der vil være med til at give såvel elever som lærere samt Skoletjenesten en god oplevelse, når et besøg tilrettelægges og gennemføres.

Læs nedenfor om hvad du skal gøre:

Inden besøgetTil toppen

  1. Booking: Når du har besluttet dig for et undervisningstilbud skal du sende en bestilling til det ønskede tidspunkt via den elektroniske tilmeldingsblanket eller Cirkus Naturligvis hjemmeside.

  2. Forberedelse: Inden besøget skal du og klassen have forberedt jer med det materiale og eventuelle aktiviteter, der er at finde under den pågældende aktivitet. Du kan finde dette i bunden af alle skoletjenestens aktivitetsbeskrivelser. 

  3. Planlægning af turen til SCIENCE Skoletjeneste:

    Kom til tiden:
    Det er af stor betydning for aktivitetens afvikling, at I kommer til tiden.

    Find det rigtige laboratorium: De enkelte øvelser laves i laboratorier fordelt på Københavns Universitet. Se hvor under den enkelte aktivitetsbeskrivelse.

  4. Klassens forudsætninger og dialog med skoletjenesten: Når du bestiller et besøg, kan du evt. knytte en kommentar på bestillingsformularen. Det vil hjælpe os til at tage eventuelle hensyn eller kende dine faglige og pædagogiske overvejelser i forbindelse med besøget.

Under besøgetTil toppen

  1. Lærerens rolle i laboratorierne:
    Vi, i skoletjenesten, står for oplæg, vejledning og øvelser til eleverne. Det er af stor betydning for skoletjenestens medarbejdere, at du deltager aktivt i kulissen under øvelsesdelen.
    Det kan du gøre, fordi du som lærer ved, hvem der kan have et ekstra behov for støtte til at komme i gang og vil derfor kunne foregribe situationer, som vi ikke har mulighed for at forudse. Samtidig kender du klassens elever og kan for eksempel hjælpe os med at lave nogle fagligt og socialt velfungerende arbejdsgrupper.

Efter besøgetTil toppen

  1. Efterbehandling: Et besøg hos os skal helst udmønte sig i aha-oplevelser for eleverne. Forhåbentlig får de en masse nye indtryk, som måske ikke helt når at bundfælde sig med det samme. Det kan derfor være en god ide at bruge en time eller to på at tale oplæg, øvelser og konklusioner igennem, når I atter er landet i vante rammer hjemme på skolen.

  2. Evaluering: Vi har i SCIENCE Skoletjenesten en veletableret evalueringskultur, som altid inddrages, når emner og arbejdsprocedurer tages op til revision. Vi er dybt afhængige af jeres engagement for at kunne benytte dette værktøj til at blive endnu bedre, når vi skal formidle de naturvidenskabelige forskningshistorier.

    Med dette for øje beder vi jer om at udfylde og indsende det evalueringsskema, vi sender til jeres mail efter et besøg af SCIENCE Skoletjeneste.