12. juli 2016

Jagten på det skjulte sukker og super-smagerne


Debat om mad, sundhed og trivsel fylder temmelig meget i vores og elevernes skole- og hverdag. Det gør det også på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, hvor mange af vores forskere i høj grad beskæftiger sig med mad, motion, sundhed og livsstil.
 
Vi tilbyder et forløb, hvor der arbejdes med problemstillinger, metoder og dilemmaer, der også beskæftiger forskerne på sundheds-, ernærings- og fødevareområdet. Eleverne undersøger, hvad sukker er rent kemisk, hvor det kommer fra og hvad vi skal bruge det til. Dernæst tester de i laboratoriet, hvor meget sukker, der er i forskellige fødevarer og til sidst testes elevernes egen smagssans for sukker. 

Inden besøget

Inden besøget skal du og din klasse forberede jer med det materiale, der er angivet for øvelsen. Det er vigtigt for kvaliteten af besøget hos Skoletjenesten, at klassen er forberedt på, hvad der skal ske.

 

 

 

 

 

 

 

 

Besøget

Selve besøget i Skoletjenesten på Frederiksberg Campus, består af en kort introduktion, 2 moduler adskilt af en pause med praktiske aktiviteter, der adresserer temaets indhold og problemstillinger, og til sidst en opsummering og afrunding til hvad I kan arbejde videre med hjemme på skolen.

Sukkerjagten

Eleverne udfordres til at først at bruge deres egne sanser og kritiske dømmekraft til at vurdere mængden af sukker i forskellige dagligvarer, før de til sidst måler den eksakte mængde med teknisk måleudstyr.

Smag, kræsenhed og neofobi

Efter pausen vil eleverne blive introduceret til et videnskabeligt felt, der kredser om deres egne smagsoplevelser, og hvordan man sætter dem på formel.
Eleverne indgår her i en smagstest, der efterligner de undersøgelser, der foretages på Universitetets afdeling for Sensorisk Videnskab.

Besøget har typisk en varighed af 2½ time.

Efter besøget

De oplevelser og resultater som dagen i Skoletjenesten har genereret, kalder på lidt yderligere refleksion, når eleverne igen er landet på skolen. Vi tilbyder efterbehandlingsmateriale, der kan sætte både de faglige -og dannelsesmæssige aspekter i perspektiv, så både arbejdet med forberedelsesmaterialet og det efterfølgende besøg bliver landet tilfredsstillende hos eleverne.

Her vil data for deres egne smagspræferencer danne grundlag for lidt yderligere databehandling, samt diskussion af hvad der påvirker deres egne valg, når de vælger eller ikke-vælger særlige madvarer eller madretter.

Gå til booking