Unge forskertalenter får prestigefuldt karriereskub – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

SCIENCE > Presse > Nyheder > 2017 > Unge forskertalenter f...

12. september 2017

Unge forskertalenter får prestigefuldt karriereskub

Forskertalent

Studier af myrers måde at drive landbrug på, akrylamids mulige sundhedsskadelige virkninger, udvikling af nye metoder til beregning af partikelfysik-eksperimenter og egenskaberne hos junk-DNA. Det Europæiske Forskningsråd (ERC) uddeler de prestigefulde Starting Grants bevillinger til fem unge forskere på Københavns Universitet. Bevillingerne giver dem mulighed for at sætte endnu mere fart i en allerede lovende forskerkarriere.

Fem unge forskere med vidt forskellige forskningsprojekter er sluppet igennem nåleøjet og modtager hver 11 millioner kroner som de over de kommende fem år skal bruge til at opbygge deres egen forskergruppe. Det giver dem en unik mulighed for at dykke endnu dybere ned i deres forskningsprojekter, der alle er vigtige bidrag til den forskelligartede og excellente forskning, der udføres på Københavns Universitet.

- Fem ERC Starting Grants til Københavns Universitet er utrolig flot og vidner om, at vi har en stor talentmasse, som man også værdsætter i resten af Europa. Det lover godt for fremtiden, fortæller Thomas Bjørnholm, prorektor for forskning og innovation på Københavns Universitet.

Det værdifulde junk-DNA

En af de fem bevillingsmodtagere er DNA-forsker Sebastian Marquardt, der er adjunkt på Institut for Plante og Miljøvidenskab.

DNA er et komplekst bibliotek af gener, der koder for alt fra planters evne til at optage sol til farven på et menneskes hårstrå. Men langt det meste af det DNA, der findes i komplekse organismer, som planter og mennesker, koder ikke for noget – det såkaldte junk-DNA.

Et forskerhold fra Copenhagen Plant Science Center på Københavns Universitet skal undersøge det såkaldte junk-DNA, der udgør meget store dele af planters genom. De skal undersøge, hvad dette DNA egentlig har af betydning.

Alligevel bliver junk-DNA’et transskriberet til lange RNA-strenge, hvilket er en grundlæggende proces i mange organismer. Men processen efterlader vigtige molekylære spor, som kan være med til at tænde og slukke for gener og afgøre, om de skal give sig til udtryk i organismen. På den måde fungerer transskriptionsprocessen som en form for genetisk tegnsætning.

Det er detaljerne i denne komplekse genetiske tegnsætning, der er hidtil ukendte, og som Sebastian Marquardt og hans team nu skal undersøge.

- Vores projekt skal hjælpe os til at forstå, hvad der adskiller organismer, da mange af de forskelle, der observeres i organismers DNA, findes i de ikke-kodende sekvenser. Vi skaber en grundlæggende forståelse, som måske kan lede til nye opdagelser, der kan bruges inden for industrien, fortæller Sebastian Marquardt. Læs mere om hans projekt.

Nyt center giver forskningen optimale muligheder

Forskningsprojektet skal have til huse på det nye Copenhagen Plant Science Center, der med sine unikke faciliteter giver forskningen inden for avanceret plantevidenskab de mest optimale muligheder. Det nye center skal være med til at bane vejen for videnskabelige og teknologiske gennembrud i arbejdet med planternes struktur, opbygning og anvendelse – f.eks. i forbindelse med fødevare- og energiproduktion.
Læs mere om Copenhagen Plant Science Center.