Millionbevillinger til galakser, stjerner og computere – Københavns Universitet

SCIENCE > Presse > Nyheder > 2015 > Millionbevillinger til...

11. februar 2015

Millionbevillinger til galakser, stjerner og computere

ERC grants

Tre forskere fra SCIENCE har samlet fået ca. 45 mio. kroner fra Det Europæiske Forskningsråd til deres forskning.

Lektor Sune Toft, NBI; Professor Kasper Hornbæk, DIKU; Lektor Jes Jørgensen, NBI

Forskning i galakser, stjerner og kropslig interaktion med computere får nu en pengeindsprøjtning fra de prestigefulde ERC Consolidator Grants, som uddeles af Det Europæiske Forskningsråd.

Penge til forskning i galakser og stjerner

To forskere på Niels Bohr Institutet har hver fået 2 mio. euro (næsten 15 mio. kr.) til deres forskningsprojekter.

Lektor Sune Toft fra Dark Cosmology Centre skal sammen med to nye post doc'er og to nye ph.d.-er udforske udviklingen af de mest massive galakser i hele universets historie ved at undersøge, om der er en direkte udviklingsmæssig sammenhæng imellem de mest ekstreme galaktiske fænomener, vi kender i universet.

“De senere års teknologiske fremskridt har gjort os i stand til at kunne studere galakser helt fra det meget tidlige univers, og det har revolutioneret vores forståelse af galaksernes oprindelse og udvikling”, fortæller Sune Toft til Niels Bohr Institutet.

Den anden bevilling er gået til lektor Jes Jørgensen, som over de næste fem år vil studere hvordan kemien er i de tidligste stadier i en ung stjerne i relation til den fysiske struktur og udvikling af stjernen og dens omgivelser. De vil undersøge, hvilke komplekse organiske molekyler der er tilstede i skyerne omkring unge mellemstore stjerner som vores Sol, og hvad chancerne er for, at komplekse organiske molekyler, der dannes i disse stadier, kan blive indarbejdet i senere planet-systemer.

LÆS MERE: To forskere på Niels Bohr Institutet får store ERC-bevillinger fra EU

Kropslig interaktion med computere

Den sidste bevilling på SCIENCE er gået til professor Kasper Hornbæk fra Datalogisk Institut. Han skal over de næste fem år undersøge, hvordan kroppen bedre kan bruges til at interagere med en computer, såkaldt "Body Based User-Interfaces".

I de seneste år har man set flere eksempler på, at mennesker kan interagere med en computer uden at trykke på knapper eller flytte på en cursor med en mus. Microsoft Kinect og Nintendo Wii er blandt de mest kendte eksempler på, hvordan kroppens fagter aflæses af computeren og bruges som input.

LÆS MERE: Stor ERC-bevilling til Kasper Hornbæk